Tajemnice sukcesu przedsiębiorczych: Irena Eris

słowa kluczowe: kobiety,  tajemnice sukcesu przedsiębiorczych

czas czytania: ok. 3 minuty

Jej imię i nazwisko stało się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce. Ta urodzona w Warszawie, przedsiębiorcza doktor farmacji, zaliczana jest aktualnie do grona najbardziej wpływowych  kobiet w Polsce. Jak do tego doszło? Poznajcie tajemnicę sukcesu dr Ireny Eris.

Przedsiębiorcza farmaceutka

Z zawodu jest doktorem farmacji oraz przedsiębiorcą. Mimo, że ukończyła Akademię Medyczną, swoją pracę doktorską broniła na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Jej pierwszym pracodawcą było laboratorium badawczo-wdrożeniowe Polfy (firma farmaceutyczna powstała po II wojnie światowej).  Po krótkim okresie jednak zdecydowała się na zmianę pracy:

WIEDZIAŁAM, ŻE PRACA NA PAŃSTWOWEJ POSADZIE, NA KTÓREJ PRACOWAŁAM, KTÓRA NIE DAWAŁA MI SATYSFAKCJI, NIE JEST MOJĄ JEDYNĄ OKAZJĄ NA ZATRUDNIENIE, NIE JEST MOJĄ JEDYNĄ SZANSĄ. MIAŁAM POCZUCIE WŁASNEJ  WARTOŚCI, WIEDZIAŁAM, ŻE JESTEM KOBIETĄ  WYKSZTAŁCONĄ, SPRÓBUJĘ, JAK MI SIĘ UDA, TO BY BYŁO BARDZO DOBRZE (…). NATOMIAST JEŻELI SIĘ NIE POWIEDZIE, TO BĘDĘ W STANIE ZNALEŹĆ PRACĘ I BĘDĘ DĄŻYŁA DO TEGO, ŻEBY BYŁA LEPSZA NIŻ POPRZEDNIA.

Dzięki środkom finansowym podarowanym przez matkę, Irena Eris otworzyła mały zakład zajmujący się produkcją kosmetyków. Mieścił się on w Piasecznie, pod Warszawą w pięćdziesięciometrowym pomieszczeniu po piekarni. W trakcie pierwszego okresu jego działalności produkowano tylko jeden rodzaj kremu, przygotowywany w metalowym garnku i mieszany specjalnie przystosowaną do tego celu wiertarką (!). Mąż Ireny Eris-Henryk Orfinger odpowiedzialny za dystrybucję, wykorzystywał do niej, swojego Fiata 126p.

Oczekiwanie na zyski

Pierwsze większe zyski pojawiły się dopiero po 3 latach od rozpoczęcia działalności (już wcześniej małżeństwo obliczyło, że musi sprzedać przynajmniej 5 tysięcy kremów miesięcznie, aby osiągnąć zysk). W tym okresie właścicielka zdecydowała się rozszerzyć asortyment o kolejny rodzaj kremu, mleczko do twarzy oraz krem dla dzieci. Kolejne lata sprzyjały powiększaniu się gamy produktów, co korespondowało ze wzrostem zysków.

W 1987 roku dodatkowe środki pieniężne, małżeństwo zainwestowało w drugie laboratorium. Henryk Orfinger zrezygnował z pracy w państwowej instytucji i w pełni poświęcił się dystrybucji, sprawozdawczości finansowej oraz kontaktom z licznymi urzędami. Właścicielka natomiast objęła stanowisko dyrektora ds. badań i rozwoju. Dzięki pełnemu zaangażowaniu, w 1989 roku obroty przedsiębiorstwa oraz zatrudnienie osiągnęły wreszcie górny pułap przewidziany dla prywatnego przedsiębiorstwa rzemieślniczego w socjalizmie. Zmiany ustrojowe w Polsce, pozwoliły jednak szczęśliwie na ustalenie nowych strategii. W 1993 roku otwarto, bardzo nowoczesny – jak na owe czasy, zakład produkcyjny, w którym dominowały już komputerowo sterowane maszyny.

Aktualnie koncert Ireny Eris, posiada w swym asortymencie około 500 produktów, zatrudnia blisko 800 pracowników, a rocznie sprzedaje ponad 25 milionów sztuk kosmetyków. W 2011 roku powstało Centrum Naukowo-Badawcze, w którym prowadzi się unikalne badania w branży kosmetyków. Dodatkowo pod szyldem Dr Irena Eris otwarto sieć Kosmetycznych Instytutów, a także hotele SPA.

Odpowiednie podejście elementem tajemnicy sukcesu

Istotnym czynnikiem sukcesu jest podejście właścicielki do prowadzeniu biznesu. Jej firma ma opinię przyjaznej kobietom, bowiem stanowią one około 66% pracowników (proporcje kobiet i mężczyzn na stanowiskach wyższego szczebla są równe). Pracownice po okresie urlopu macierzyńskiego mogą bez problemu wrócić na wcześniejsze pozycje, a w niektórych działach istnieje możliwość skorzystania z elastycznej czasu pracy. W praktyce pozwala to w pełni dopasować czas pracy do potrzeb pracowników.

Irena Eris w wielu wypowiedziach dla mediów podkreśla, że Polki mają niezwykły dar do prowadzenia własnych biznesów, a przede wszystkim potrafią dążyć do spełniania marzeń. Ich pomysły nie są sztampowe. Według niej najważniejszym czynnikiem jest wiara we własne możliwości oraz wsparcie bliskich. Tłumaczy, że w dobie Internetu o wiele łatwiej niż kilkadziesiąt lat temu, jest założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.

 O przeszkodach w osiągnięciu sukcesu mówi:

OD ZARANIA DZIEJÓW ROLA KOBIET OGRANICZAŁA SIĘ DO RODZENIA DZIECI I REALIZOWANIA SIĘ NA ŁONIE RODZINY. NA SZCZĘŚCIE SYTUACJA TA ZDECYDOWANIE SIĘ ZMIENIA. PŁEĆ I PRZYPISANIE DO ROLI MATKI I ŻONY NIE OGRANICZAJĄ JUŻ W ŻADNEJ MIERZE MIEJSCA KOBIETY W SPOŁECZEŃSTWIE. OBECNIE, KOBIETY SĄ AKTYWNE ZAWODOWO I DOBRZE WYKSZTAŁCONE. CORAZ WIĘCEJ PAŃ –  RÓWNIE DOBRZE JAK MĘŻCZYŹNI –  SPEŁNIA SIĘ NA STANOWISKACH KIEROWNICZYCH. WYSTARCZY SPOJRZEĆ, ILE KOBIET W POLSCE PROWADZI WŁASNE FIRMY I DOSKONALE SOBIE RADZI. DZISIEJSZE KOBIETY DOSKONALE POTRAFIĄ POŁĄCZYĆ ROLE MATKI I MENADŻERA. SĄ PRZEBOJOWE, PRZEWIDUJĄCE, DZIAŁAJĄ DYNAMICZNIE, SZUKAJĄ NOWYCH ROZWIĄZAŃ.

Eris dodaje także, że fakt, iż jest kobietą, nigdy nie odbił się negatywnie na jej relacjach z kontrahentami lub klientami.

Irena Eris to przykład businesswoman, która swój sukces, budowała metodą „małych kroczków”. Konsekwentnie wykorzystywała dostępne zasoby do wcielania w życie planów, które jak na owe czasy – mogły wydawać się wprost niemożliwe do zrealizowania. Tajemnicą jej sukcesu także determinacja i wiara we własne możliwości. Głównie te, poparte odpowiednią strategią i właściwą wiedzą. 

Tajemnice sukcesu przedsiębiorczych: Irena Eris

 

Pigułka: Tajemnice sukcesu przedsiębiorczych: Irena Eris

  • ukończony kierunek studiów nie eliminuje możliwości działania poza branżą;
  • prowizoryczne rozwiązania wcale nie są złe;
  • dobrze wykorzystujmy posiadane zasoby;
  • potrzeby odbiorców  (jak do nich dotrzeć w branży IT przeczytacie tutaj) i pracowników powinny być priorytetem;
  • warto dywersyfikować swoje działania;
  • warto wykorzystać możliwości, jakie daje współczesny świat.